7 błędów odchudzania

7 błędów odchudzania

Kategorie
7 błędów odchudzania

Niemal wszyscy mieli kiedyś kontakt z jakąś dietą. Efekty niestety bywają bardzo różne. Dlaczego tak jest, że katujemy się, a kilogramy zamiast spadać stoją w miejscu? Poniżej, siedem najczęstszych błędów prowadzących do fiaska w odchudzaniu.

  1. Zmniejszanie liczby posiłku w trakcie dnia – ta strategia prowadzi do pogorszenia procesu trawienia. Organizm zamiast spalać kalorie uzyskane z pokarmem zostawia je sobie na potem w formie tkanki tłuszczowej. Dodatkowym efektem małej ilości posiłków jest głód nasilający się między nimi, a w końcu kolejny posiłek pochłaniany jest w znacznie większej ilości.
  2. Drastyczna zmiana w ilości dostarczanych kalorii – duży spadek ilości dostarczanych kalorii zamiast zamierzonego celu jakim jest utrata masy ciała doprowadza do utraty, ale ważnych składników pokarmowych, oraz osłabienia. Dlatego znacznie najlepiej zmniejszyć dzienną dawkę kalorii o 300-500 kalorii.
  3. Wybór złej diety – warto pamiętać, że nie każda dieta nadaje się dla każdego. Wiele diet eliminuje konkretne składniki, albo opiera się tylko na jakiś wybranej grupie produktów np. dieta owocowa czy proteinowa. Nie dostarczają one odpowiednich ilości składników odżywczych, co może powodować kłopoty ze zdrowiem. Wiele z nich wprawdzie pozwala na szybką utratę masy ciała, ale po ich zakończeniu wraca ona równie szybko.
  4. Unikanie tłuszczu i pieczywa – istnieje powszechne przekonanie, że najgorszymi wrogami odchudzania są tłuszcze i węglowodany pochodzące z pieczywa. Jest to tylko w części prawda. Tłuszczy zwierzęcych powinno się unikać, natomiast roślinne powinny w diecie pozostać. Podobnie z pieczywem – razowe dostarcza duże ilości błonnika, który poprawia trawienie.
  5. Produkty typu „light” – teoretycznie produkty te zawierają mniej kalorii, gdyż zmniejszona jest w nich ilość cukru i tłuszczu. W praktyce dodawane są inne składniki takie jak słodziki, czy mleko w proszku, które kalorii ma dość sporo.
  6. Zły moment na ruch – organizm potrzebuje trochę czasu, aby przyzwyczaić się do zmian w sposobie odżywiania. Dlatego w pierwszej fazie kuracji odchudzającej podczas intensywnych ćwiczeń energia czerpana jest nie ze spalanej tkanki tłuszczowej, ale z mięśni. Zatem najlepiej ćwiczenia wprowadzać stopniowo od około 5 dnia kuracji. Wtedy przyniosą zamierzony skutek.
  7. Powrót do dawnych nawyków żywieniowych – organizm podczas kuracji przyzwyczaja się do mniejszej ilości dostarczanych kalorii i zmienia się jego metabolizm. Powracając do dawnych nawyków żywieniowych bardzo szybko można doprowadzić do efektu jo-jo. Zdarza się, niestety dość często, że nie tylko wraca dawna ilość kilogramów, ale jeszcze pojawia się kilka dodatkowo.