Zdrowa dieta pomoże ci w obniżeniu cholesterolu

O tym, jak ważna jest odpowiednia dieta, mówi się cały czas. Chociaż wielu z nas deklaruje, że odżywia się zdrowo, w rzeczywistości jednak wcale nie jest tak dobrze. Ponad 60 proc. Polaków ma problemy z podwyższonym cholesterolem, a to w głównej mierze wynik nieprawidłowej diety.

Największe grzechy żywieniowe Polaków

Nieodpowiednia dieta to główny problem – wielu z nas je zbyt dużo i zbyt tłusto, nie włączając do swoich potraw warzyw i owoców, które powinny towarzyszyć każdemu daniu Jedynie około 5 proc. badanych je owoce kilka razy dziennie, około 30 proc. raz dziennie, a reszta zwykle 2-3 razy na tydzień. Zaledwie około 30 proc. Polaków regularnie je śniadanie, a to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, który ma dać siłę do działania. Dodatkowo powinien być najbardziej obfity, a to przeważnie na obiady i kolacje jemy najwięcej, co jest kolejnym błędem. Problemem jest też nieregularne jedzenie – najlepiej jeść około 4-5 razy w ciągu dnia, natomiast zdecydowana większość z nas nie ma stałych godzin posiłków.

Właśnie te niezdrowe nawyki w dużej mierze odpowiadają za schorzenia układu sercowego i naczyniowego, a w konsekwencji zwiększają ryzyko wystąpienia takich chorób jak: zawały serca, udary mózgu czy też miażdżyca poprzez zwiększanie poziomu cholesterolu we krwi.

Jak zmienić swoją dietę?

Gdy badanie krwi wykazało podwyższony poziom cholesterolu, zwłaszcza cholesterolu LDL, który jest określany „złym”, ponieważ to zasadniczo on sprzyja chorobom serca i układu krążenia, wtedy warto przede wszytki zmienić swoje nawyki żywieniowe. Niestety, często dla wielu z nas jest to dość duże wyzwanie. Warto jednak je podjąć, ponieważ obniżanie cholesterolu w ten sposób jest naturalne i przede wszystkim skuteczne.

Postępowanie według zasad zdrowego żywienia oznacza głównie spożywanie zbilansowanych posiłków regularnie, najlepiej o stałych porach. Zamiast produktów pochodzenia zwierzęcego – mięs, wędlin, masła, jajek – warto wybrać te pochodzenia roślinnego i włączyć do menu więcej warzyw, owoców, produktów bogatych w błonnik. Zamiast masła zaleca się spróbować margaryn ze sterolami roślinnymi oraz oliw i olejów, najlepiej tłoczonych na zimno i nierafinowanych. Białe pieczywo powinno się zastąpić tym pełnoziarnistym, tłuste sery chudym nabiałem, mięsa i wędliny ich chudymi odpowiednikami i tłustymi rybami oraz warzywami strączkowymi. Jako przekąskę można wybrać owoce, orzechy czy nasiona.

Dobra dieta to główny sposób na zdrowie – jeżeli będzie odpowiednia, nie tylko można zmniejszyć nią naturalnie poziom „złego” cholesterolu we krwi, ale również poprawić trawienie oraz przy okazji swoje samopoczucie i nabrać wigoru!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *